با راهاندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بهمنظور شفافسازی، حذف تدریجی قرعهکشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرفکننده واقعی، برخی سوالات در ذهن مردم و همچنین برخی ابهامات مطرح شد که تلاش کردیم پاسخ این سوالات را از متولیان امر پیگیری کنیم.
هرچند این روزها همه کارشناسان به اتفاق از واردات خودرو به عنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفی تولیدات داخلی خودروسازان و رهایی بازار از آشفتگی یاد میکنند، اما حتی انجام واردات بدون تغییر و تعدیل برخی محدودیتهای موجود نمیتواند اهداف مدنظر را محقق کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای اینکه دست دولت باز باشد، در مصوبه مجمع همه شرایط واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شد که ظرف امروز و فردا در جلسه هیات دولت بررسی میشود که بسیار تعیینکننده خواهد بود.
براساس اجرای بند ۵ از دستورات ابلاغی رئیسجمهور درخصوص چگونگی عرضه خودرو برای ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از امروز کار خود را آغاز کرد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با راهاندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، ضمن افزایش عرضه خودرو، شاهد شفافسازی معاملات و تغییر ریلگذاری در صنعت خودروسازی خواهیم بود.
بررسی آمار تولید ایران خودرو و سایپا در نخستین ماه از سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که در مجموع ۴۵ هزار دستگاه تولید داشتهاند؛ با توجه به دستور افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته، امید است که با پیشرفت و مدنظر قرار دادن اینکه تولید خودروسازان در ماه فروردین با توجه به تعطیلات آن معمولا کمتر از ماههای دیگر است، آمار تولید سواریها نیز بیشتر شود.
نماینده گرمسار و آرادان در مجلس با بیان اینکه پیشنهاد میشود که دولت یارانه خودروسازان داخلی را حذف کند، گفت: این کارخانهها سرمایههای ملی را سوزاندهاند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به لزوم رصد پیوسته تولیدات خودروسازان گفت: پروانه کاربرد نشان استاندارد برای خودروسازان از دو سال به یک ماه کاهش یافته است.
کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: وقتی ما این قرعهکشی را برای خودرو میگذاریم، سیگنالی به بازار میدهیم که تقاضا برای خودرو زیاد است و من نمیتوانم پاسخگوی این تقاضا باشم، بنابراین قرعهکشی میگذارم و این موضوع قدرت بازار سیاه یا بازار آزاد و فرصت دلالها را بیشتر میکند که دستشان باز باشد و قیمت بازار را بیشتر افزایش دهند.
بررسی آمار تولید ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو نشان میدهد که از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه تنها ۹۹۲۶ دستگاه خودرو به میزان تولید آنها افزوده شده است. از این تعداد خودرو تولیدی به انضمام فروش خودروهای تولیدی پیش از سال ۱۴۰۰ این خودروسازان، در مجموع آمار فروش به ۸۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده است.
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: زیرمجموعه خودروسازان، بیشترین سهام خودروسازان را در اختیار دارند، به همین دلیل واگذاری آن مهمتر از سهامی است که متعلق به سازمان گسترش است.
یک استاد دانشگاه گفت: در سالهای اخیر به تجربه ثابت شده که تولیدات خودروسازان داخلی تامینکننده تقاضای بازار و همچنین تقاضای افراد برای خودروهای با قیمت مناسب و باکیفیت نیست و در این زمینه واردات خودرو هرچند به صورت محدود باید در دستور کار قرار گیرد.
گزارشهای مردمی حاکی از تداوم نارضایتیها از خلف وعدههای خودروسازان است و ایرانخودرو و سایپا با بدقولی به مشتریان، به جای محصولات پیشفروششده، محصولات دیگری را عرضه میکنند.
با وجود اینکه پنج نهاد ناظر مسئولیت نظارت بر کیفیت خودروهای تولید داخل را بر عهده دارند اما همچنان شاهد تولید و شمارهگذاری خودروهای بی کیفیت هستیم از سوی دیگر خودروسازان هم در بازار انحصاری فقط به دنبال افزایش قیمت هستند.